3 Copilot-opties waarmee je Finance-team direct aan de slag kan

In een wereld waarin de taken van finance steeds complexer worden door regelgeving, enorme hoeveelheden data en de noodzaak om gegevens veilig te stellen, blijft één ding constant: de noodzaak om flexibel en compliant te blijven. Wat als je team een partner heeft die niet alleen met je meedenkt, maar je ook helpt met de next step? Met Copilot in Business Central heb je de tools binnen handbereik. 

We hebben al eerder geblogd over de mogelijkheden van Copilot, zoals het gebruik van een private ChatGPT of de mogelijkheid om je Copilot een boost te geven met OpenAI. Vandaag duiken we in de voordelen die Copilot biedt voor de financiële afdeling. Hier zijn drie hands-on opties waarmee je finance-team direct aan de slag kan.

Want met Copilot kun je rekenen op automatische bankreconciliaties, het eenvoudig herkennen en koppelen van transacties, en het moeiteloos linken van e-documenten aan de juiste inkooporders. Het is je digitale collega die de dagelijkse financiële puzzels oplost en jouw team ruimte geeft voor de complexe taken. We hebben de mogelijkheden voor je uitgewerkt:


1. Verbeter de afstemming van transacties met grootboekposten

De functie “Automatisch afstemmen” op de pagina Bankreconciliatie is al bekend bij veel gebruikers. Deze functie zorgt ervoor dat de meeste banktransacties automatisch worden afgestemd met grootboekposten. Echter, soms blijven er toch niet-afgestemde transacties over. Hier komt Copilot in beeld. Met behulp van AI-technologie inspecteert Copilot de niet-afgestemde transacties en identificeert extra overeenkomsten op basis van datums, bedragen en beschrijvingen. Bijvoorbeeld, als een klant meerdere facturen als één betaling (lump-sum) heeft voldaan, stemt Copilot de afzonderlijke bankafschriftregels af met de verschillende factuurposten.

2. Voorgestelde grootboekrekeningen

Voor de resterende banktransacties die niet automatisch met grootboekposten kunnen worden afgestemd, vergelijkt Copilot de transactiebeschrijving met grootboekrekeningnamen. Vervolgens worden de meest waarschijnlijke grootboekrekeningen voorgesteld waarnaar de transacties geboekt kunnen worden. Bijvoorbeeld, als een niet-afgestemde transactie valt onder “Brandstofstop 24”, kan Copilot voorstellen om deze te boeken naar het account “Transport”.

3. Wijs e-documenten toe aan inkooporderregels met Copilot

In een steeds digitaler wordende inkoopomgeving speelt de functie voor e-documenten in Business Central een cruciale rol bij het automatiseren van de ontvangst en verwerking van leveranciersfacturen. Copilot helpt bij dit proces door facturen nauwkeurig toe te wijzen aan inkooporders, waardoor de tijd die aan handmatige taken wordt besteed, aanzienlijk wordt verminderd. Zelfs als leveranciersfacturen niet exact overeenkomen met inkooporders, kan Copilot de juiste inkooporders identificeren. Deze verbeterde afstemmingsmogelijkheden zijn vooral nuttig voor kleine en middelgrote bedrijven die baat hebben bij een efficiënte documenttracering.

Benieuwd hoe Copilot jouw finance-team kan transformeren?

Neem vandaag nog contact met ons op voor een demo en ontdek hoe deze krachtige tool jouw financiële processen kan optimaliseren.


knk Software en The Rich Dad Company bundelen krachten om wereldwijde groei en licentiebeheer te optimaliseren

knk Software en The Rich Dad Company…

knk Software, toonaangevend leverancier van softwareoplossingen voor de uitgeef- en mediasector, kondigt met trots een nieuw strategisch partnerschap aan met The Rich Dad Company – een gerenommeerde uitgever van boeken en producten…

Zo maak je van IT de motor achter groei en vernieuwing

Zo maak je van IT de motor…

Succesvolle bedrijven onderscheiden zich niet alleen door wat ze doen, maar vooral door hoe ze zich aanpassen. Technologie speelt hierin een sleutelrol: IT kan organisaties niet alleen efficiënter maken, maar ook helpen…

Digitale versnelling zonder verstoring: hoe verzekeraars effectief kunnen vernieuwen

Digitale versnelling zonder verstoring: hoe verzekeraars effectief…

IT in de verzekeringssector is balanceren: tussen innovatie, compliance en stabiliteit, tussen druk van de business en de grenzen van je systemen. De verwachtingen stapelen zich op. Klanten willen snelle, digitale interactie.…