pexels-elevate-digital-784230-1647905_1000x550px

4 Copilot-functionaliteiten waarvan je gehele bedrijf kan profiteren

Efficiency is key. Of het nu gaat om de operatie, je marketing- en salesafdeling of finance. Vaak is er op meerdere vlakken winst te behalen. Duidelijke processen, heldere communicatie én de juiste prioriteiten stellen. Dat zijn ook direct één van de belangrijkste ingrediënteren om een IT-project te laten slagen. Staat je proces als een huis? Dan kun je deze steeds verder optimaliseren, automatiseren en digitaliseren. Op dat laatste vlak kan je nieuwe digitale collega Copilot je helpen. In een eerdere blog deelden we al de mogelijkheden voor de financiële afdeling. Next up: functionaliteiten die bedrijfsoverkoepelend ingezet kunnen worden. 

1. Analyseer gegevens in lijsten met Copilot 

Een van de meest praktische functies is ‘hulp bij analyse’ in Business Central. Deze functie verandert de manier waarop je gegevens op lijstpagina’s analyseert. Je kunt eenvoudig een analyse-tabblad maken en de gegevens aanpassen door velden in rijen en kolommen te rangschikken, filters in te stellen, en kolommen te sorteren of te draaien.

Wat deze functie echt bijzonder maakt, is de mogelijkheid om natuurlijke (spreek)taal te gebruiken om instructies te geven. In plaats van ingewikkelde query’s, zeg je simpelweg: “Sorteren op hoeveelheid van klein naar groot” of “Gemiddelde kosten per categorie weergeven.” Copilot genereert automatisch een voorgestelde lay-out voor je analysetabblad. Dit maakt het analyseren van gegevens niet alleen eenvoudiger, maar ook veel efficiënter.


Praktisch voorbeeld: Stel, je wilt snel inzicht in de verkoopprestaties van de afgelopen maand. Je zegt gewoon: “Toon de bestverkopende producten in juli,” en Copilot presenteert direct de resultaten, zonder dat je handmatig data hoeft te sorteren.

Analyseer gegevens in lijsten met Copilot

2. Chatten met Copilot

Microsoft Copilot is meer dan alleen een analyse- en afstemmingshulpmiddel. Het is een AI-gestuurde assistent die je helpt dagelijkse taken efficiënter uit te voeren. Via de chatfunctie in Business Central kun je bedrijfsgegevens vinden en vragen stellen in natuurlijke taal. Enkele mogelijkheden zijn:


Bedrijfsgegevens zoeken

Vraag bijvoorbeeld: "Laat me de laatste verkooporder voor Adatum zien" en Copilot toont direct de relevante informatie.

Stapsgewijze begeleiding

Vraag Copilot om hulp bij specifieke taken, zoals "Hoe plaats ik een verkooporder?" of "Help mij dimensies te begrijpen."

Uitleg over velden

Heb je een vraag over een bepaald veld in je systeem? Klik op de infoknop en Copilot geeft je een uitleg, compleet met relevante artikelen voor verdere verdieping.

Praktisch voorbeeld: Je weet niet precies hoe je een verkooporder moet invoeren. In plaats van tijd te verspillen aan het zoeken naar handleidingen, vraag je gewoon aan Copilot: “Hoe plaats ik een verkooporder?” en je krijgt direct stapsgewijze instructies.

3. Suggesties voor je marketingteksten

Voor wie verantwoordelijk is voor het creëren van marketingteksten, zoals productbeschrijvingen voor je (online) winkel, biedt Copilot een krachtige AI-gestuurde schrijfhulp. Zie het als een in-house copywriter die met elke tekst steeds beter wordt in het omarmen van jouw schrijfstijl.

Met één klik genereert Copilot boeiende, creatieve teksten die de belangrijkste kenmerken van een product benadrukken. Dankzij de Microsoft Azure OpenAI Service maakt Copilot gebruik van geavanceerde taalmodellen om teksten te herkennen, te voorspellen en te genereren. Na een snelle controle en eventuele aanpassing is de tekst klaar voor publicatie.


Praktisch voorbeeld: Stel, je hebt een nieuw product, een “Blauwe elektrische fiets,” die je snel online wilt zetten. Copilot genereert in enkele seconden een productbeschrijving die jouw doelgroep aanspreekt, zodat je deze snel kunt publiceren.

4. Regels op verkoopdocumenten voorstellen

Een andere handige functie van Copilot is het toevoegen van regels aan verkoopdocumenten zoals offertes, orders en facturen. Dit gebeurt op basis van gestructureerde invoer of natuurlijke (spreek)taal. Twee belangrijke mogelijkheden zijn:


Producten vinden

Informatie over producten wordt op verschillende plaatsen in Business Central opgeslagen, zoals artikelnummers, beschrijvingen, barcodes en producteigenschappen. Als je zoekt naar producten, zoals een “Rode fiets”, kan Copilot voorstellen doen zoals “karmozijnrode toerfiets,” waarbij “Fiets” de productcategorie is en “rood” een kenmerk.

Documenten zoeken op verwijzing:

Wil je een eerdere bestelling herhalen of als basis gebruiken? Copilot helpt je snel de juiste bestelling te vinden, zelfs als je slechts een deel van de bestel-ID weet. Vraag bijvoorbeeld: "Laatste factuur van augustus," en Copilot zoekt het voor je op.

Klaar om het gemak van Copilot te ervaren?

Wil je ontdekken hoe Copilot jouw team kan helpen om efficiënter te werken? Neem contact met ons op en we nemen je graag mee in de mogelijkheden.